SORRY, ONLY IN SWEDISH !
På
denna sida kommer du att finna info inför kommande tävlingar om
förberedelser, tävlingar, foto, mm.
Power Street Finals 2009
Då var vi i Malmö
igen och gasade på Meca Raceway.
När vi ställt bilen
på vågen vägde den 45kilo för lite, men efter att vi fått låna en hel
del vikter av Micke Malmgren och lååånga bultar av Janne Hansson och
company så var vi redo för rock'n'roll.
Mer strul följde med
sviktande bränsletryck och kablar som lossnade till lustgasen.
Kill switchen till
tändningen har också slutat att fungera ?
Men efter strulet så
gick det rätt så bra, blev 8 i kvalet och slutade som fyra.
Det får man vara
nöjd med !
Ett stort tack för
all hjälp av Lasse, Lena och Vallåkra Motorsport.
Växellådan fungerade
klockrent och vi körde personbästa i hastighet,(199,60)
fast bilen
vägde 45 kilo mer än tidigare.
Skall se över bilen
nu för att se om vi skall ner och gasa på Winternationals.
Vi har ju bara kört
med ett lustgassystem :-)
Här kommer lite info från SRIFs blogg http://srif.blogg.se/
Super Pro Street
Slutlig Kvallista för Super Pro Street
Eliminering i Super Pro Street
Johnny Jörgensen vinner mot Jan Erlandsson. Stefan Ottosson vinner
mot Daniel Gustavsson. Mats Lundkvist vinner mot Adam Andersson.
Gert-Ove Pettersson vinner mot Jan Jönsson. Peter Harnits kör solo
och är vidare i elimineringen. Johnny Kofod vinner mot Torbjörn
Rickardsson. Bertil Bernesson vinner mot Christer Olsson. Daniel
Karlsson kör solo och är vidare i elimineringen.
Kvartsfinal i Super Pro Street
Stefan Ottosson vinner mot Johnny Jörgensen som
rödlyktar. Mats Lundkvist vinner mot Gert-Ove
Pettersson. Johnny Kofod vinner mot Peter Harnitz.
Daniel Karlsson får backa tillbaka sin bil så Bertil
Bernersson är vidare i Elimineringen.
Semifinaler i Super Pro Street
Mats Lundkvist vinner mot Stefan Ottosson. Bertil
Bernersson vinner mot Johnny Kofod.
Körning om tredje pris i Super Pro Street
Johnny Kofod vinner mot Stefan Ottosson.
Final i Super Pro Street
Bertil Bernersson vinner mot
Mats Lundkvist som rödlyktar.
090724
Nu
var det dax igen, på söndag gör vi de sista justeringarna på bilen, och på
onsdag är det tänkt att vi skall gasa i Malmö.
Har
fått byta till ett stadigare växellådshus eftersom vi fann sprickor i växellådan
igen.
Spana in bilder under 2009...
090312
Nytt
år och nya tag !
Nu
var det dax igen, det börjar gå mot ljusare tider och våren gör sig påmind.
Det
var ju så mycket som skulle hinnas med under vintern, men soffan måste ju
kontrolleras där en hel del nya motorfilmer måste analyseras så klart.
Har
nu rullat fram bilen och börjat få lite skit under naglarna, nya större hjulhus
behövs, då bilen har sänkts, så nu har vi börjat plasta till ett par "Pucklar"
,planen är att plasta en ny instrumentpanel och lägga ett lock över sittbrunnen,
oljekylaren skall också flyttas.
Sen
får vi se om det blir bättre och om det går fortare?
Hur
som helst, det är snart dax att bränna lite gummi i Malmö igen.
Vi
ses 2009, då jävl...
080904
Aloha !
Snart dax för Winternatonals i Malmö 12/9-14/9
Vi
laddar kärran med kryptonit i tanken o mossans köttabullar på bordet, kanske
suger det i kaktarmen med ? Då blir det litta afrikanska småkakor från "tjollen"
på banan.
Hmmm
har monterat ett lustgassystem till så nu Jäv..... Har skruvat en hel del i
bakvagnen med, och viktat om "kärran" så nu är det bara o gasa så kallingarna
åker av.
Tack
till Jonas, Jocke, Svalle, och Lars för er support.
See
you down there !
080810
Power Street Finals 2008
Var
en klart frän tävling, med tuffa bilar, en galen Kjelle Gustafsson och underbart
väder.
Efter lite problem med lustgassystemet gick vi in som kval nia i en
16-bilarsstege. Skulle möta kval åttan, men fick en solorepa då han hade kört
sönder. Nästa sväng ut mötte vi kvalettan, där motståndet var för starkt.
Körde ett par jämna 5.50-tider och hade en trevlig helg.
Laddar med mer gas vid nästa tillfälle, Vi ses!!!
080805
Hej
på er, nu var det på "G" igen.
Lotusen har fått lite uppdateringar inför årets stundande äventyr.
Ett
nytt växellådsfäste har tillverkats, dubbelram i baken och mer rör där fram.
Allt
detta har Vallåkra motorsport hjälpt till med.
Nya
kraftigare bromsskivor har monterats och en kåpa har tillverkats över den nya
växellådan som satts samman.
Har
även bultat fast lite vikter i bilen, som nu väger 1000kg på startplattan.
Dax
att byta klass till "Super Small Block"
Har
varit och testat ett par onsdagar i Malmö, efter lite justeringar börjar det nu
gå på rätt håll, körde 5,65-196km/h i onsdags, med hjulspinn och med en bil som
väger 70kg mer än tidigare, vi skruvar vidare för att försöka köra ett par
tiondelar fortare.
Ett
stort tack till Lars, Lena och Jocke för all hjälp med bilen i år.
Tack
alla ni på banan som supportar med era gliringar och tips.
Hoppas det inte regnar i helgen för då var det tänkt att gasas på Street Finals.
070805
Nu
har motorn åkt ur bilen för att få sig en service, efter att ha funnit rester av
lager rester i oljefiltret. motorn har plockats isär så nu är det bara att börja
bygga ihopa igen med nya service delar, nya ringar och lager skall monteras och
ett nytt bronsdrev till fördelaren, nya kamlager blir det med.
070801
Onsdag i Malmö, är bara "Guld" nu är 5-an bärgad med lite gas som hjälp.
Ett
stort tack till Lena för support o stöd, och till Ljungberg för teknisk
support.
Även
TS-Motorsport har gjort detta möjligt då Svalle vägt in bilen.
Nu
är det dax för service o genomgång, ett par "NYA" däck skulle vara bra !
Mer
gas spar tid !
Best ET on 201meter is 5,48 196 kmh
070613
Har
nu varit en tur i Malmö på "strippen" (ej den i Las Vegas) det får vänta ett par
månader till. Chassi besiktningen är nu avklarad, så nu får vi köra tre år till,
ett stort tack till Conny för snabbt bemötande. Efter hjälp från Vallåkra
motorsport med att loda in så att axlar och hjul sitter där dom skall, och en aggresivare 4-länk inställning är vi på rätt väg, nu är det dax
att väga in Lotusen så att den väger så lika som möjligt på varje hjul. Hoppas
det går att väcka liv i de gamla M/T däcken med fler o längre rökare. En del
andra arbetsinsatser behövs också.
070518
Nu
har en krängningshämmare monterats. Ny gaffelolja har fyllts på i stötdämparna
fram och nya dubbeljusterbara stötdämpare har monterats bak. Visst är det så att
hälften av det man planerar, hinner man inte med ?
070110
Nytt
år "igen" och våren närmar sig med ilfart, så snart är det dax
för nya strapatser med Lotusen.
Vårt
stora problem i fjor var greppet, så i år kommer en krängningshämmare att
monteras, som förhoppningsvis hjälper till att få bilen att gå rakt.
En
kåpa över växellådan skall också byggas, regelkrav för att slippa ha värsting
overall.
060911
Nu
är det dax för årets sista tävling, en del saker har fått justeras på Lotusen.
Nya sintrade bromsklossar. Ett nytt drev i brons till magneten, linelock-ventilen har fått flyttas till framhjulen, dubbeljusterbara stötdämpare har
monterats, så nu får vi se om vi kan köra en 5:a på Winternationals ?
"See
you down there"
060606
Nytt
år och nya tag, det har varit en lååååång behövlig vintervila då det skulle hänt
en hel del men det mesta har tyvärr fått vänta på grund av andra projekt. Bilen
har i alla fall uppgraderats med nya bredare bromsskivor bak som är ritade i
Pro-Engineer av Lena. Nyrenoverade bromsok och en linelock-ventil har monterats.
Magneten har varit med oss i USA på semester och blivit servad o uppgraderad,
förgasaren har fått en släng med filen och ett nytt skop har tillverkats.
050924
Money money money must be funny, eller ? Vi gasade på årets sista tävling i
Malmö. Solen sken på fredagen, inga problem 6,20 sek på 200 m är inte fy skam.
Lördag morgon upptäcktes en låååång spricka i växellådshuset, så det var bara
att byta kläder och hoppa i overallen, som tur var kom Jan Brodin in och hjälpte
mig att få ihop en ny växellåda, så det blev en runda på lördagen. "GULD"
Synd
om Lena som blev av med sitt fikabord !
Söndag och eliminering, åkte tyvärr ut i första rundan, då transbraken ej låste
upp växellådan, så det blev en rödlykta. Vi trimmar vidare, med modifierad
förgasare, justerat lustgassystem och mossans köttbullar på bordet. vi ses på
onsdag om "Murphy vill."
Ett
stort tack riktas även till teamet för 2005 års säsong, utan er vore detta omöjligt.
050910
Lotusen har nu fått bekänna färg på rullarna i Åstorp. Det visade sig att det
fanns lite mindre än 400 kusar under huven, men det fanns en hel del på
grönbete, så efter en hel del laborerande med tändning, bränslemunstycke och
luftintag, var vi uppe i 442hk, (utan lustgas). Till nästa år trimmar vi vidare,
med ny kam, högre kompression mm.
050908
Onsdagskörningen avklarad, Facit = transbraken funkar när den själv vill.
Fjädrarna på stötdämparna är för hårda. Dåligt grepp på banan. Men det är ju
därför det är så bra med Onsdagar, (för att testa)
I
morgon bromsar vi bilen på -
Mer
info om bromsningen inom kort !
050906
Nu
har pinjongvinkeln ändrats och bilen vägts in, (40 kilo tyngre än sist)
väger nu 930 kg på startplattan. Men en hel del har ändrats på två år. Tyngre
motor, bromsskärm, oljekylare, förare, mm
050905
Hej
igen ! Har justerat en hel del på "Lotusen" Nya större och mycket nyare däck har
monterats. Bättre begagnade stötdämpare har lånats av Per-Johan Arvidsson, och
Jonas Hjalmarsson har hjälpt till att ställa in bakvagnen. En del
motorjusteringar har också hunnits med. så på onsdag är det dags att prova igen.
050810
Racet i helgen är nu över och det kan summeras så här. Fredag regn, Lördag en
del regn, men jag hann med tre kvalrundor, då jag åkte personbästa 6,23 - 176
Km/t. Söndag och dax för eliminering. Åkte tyvärr ut i första rundan.
050727
Nu
är det dax att anmäla sig till tävlingen nästa helg. Motorn är ihopa igen med ny
rullkam, lyftare, oljekyl mm.
050725
Första racet för i år, nu var man sugen på att köra. Fredag var lite strul med
överhettning av motorn och 7,60 tider. Så fredag kväll blev det till att försöka
hitta vad som strulade. Jocke Ljungberg gjorde ett leak down test och kollade
nollpunkten till tändningen (15° fel). Justerade ventilerna och gick till sängs
och drömde om morgondagen.
Lördag !
Nu
jäv... Startade dagen med 3 tjuvstarter men tiderna var nu nere på 6,70 tider
och 60 fot tider på 1,47 så man var helnöjd.
Avslutade dagen med helgens bästa reaktionstid 0,000 det var inte fel att vara
kval 1:a till elimineringen på Söndag.
Nu
var det dags med en solorepa i elimineringen.
Men
vid varmkörningen sköt det ur förgasaren och skramlade oroväckande, så det var
bara att lasta och rulla hem. Dissekerade motorn och konstaterade att kammen
gått ner sig på en avgasnock.
Letar kamaxel och lyftare för att kunna köra om 2 veckor !
Väl
mött i sommar, hoppas vi ej stöter på Murphy igen !
050714
Jag
var i Skånes huvudstad i går igen och brummade, klart fränt att köra dragracing
mitt i veckan !
Körde ett par repor då motorn bara varvade 7200 rpm, innan vi hittade orsaken, (
feljusterad gasstopp ). Ett konstigt ljud från höger bakhjul satte stopp för
vidare framfart. Skeva bromsskivor och trasigt bromsbelägg.
Vi
skruvar vidare så ses vi på onsdag igen ??
050710
Nu
har vi provkört kärran, och fast vi bara hann med en repa i onsdags innan regn,
gav det mersmak.
Personbästa på 200 meter utan lustgas (6,86) med avslag och ojusterat känns
"OK".
Ett
stort tack till Jocke, Klas och Todde som ställde upp i onsdags, utan er vore
detta omöjligt.
Vi
ses på onsdag igen!
050630
Nytt
år och nya tag!
I
vinter skulle det hända en hel del med bilen, ny motor skulle byggas, ny turbin,
större däck, chassiet skulle förstärkas mm.
Hur
som helst är det bara att inse, vi är i mitten av sommaren o vi har ej provkört
än.
Men
den som väntar på något gott väntar inte för länge, heter det ju !
Bilen är klar för uppstart, väntar bara på stötstänger från USA.
Så
om allt går bra ses vi i Malmö på Onsdag.
041002
Sista
tävlingen för året är nu avslutad, det blev en hel del strul före tävlingen med
krånglande växellåda och trasig 9"-turbin, det blev till att låna en 11"-turbin
som tyvärr ej funkade med transbraken, så det fick bli "raggarstarter".
Trots en hel del strul blev det till att köra semifinal, som tyvärr spolierades
av en tjuvstart. En hedersam fjärdeplats blev det i alla fall.
Vi
ses 2005, då jävl...
040918
Hej
o hoj ! Snart blir det skoj, 24-26/9 är det dax att köra Winternationals i Malmö
by the sea.
Lotusen blir uppdaterad med ny bränslepump, mer lustgas och nyservad växellåda.
Väl
mött, hoppas vi slipper is i Whiskyn på kvällen.
040808
Tävlingen i Malmö började bra på fredagen med 3:e kvalplats och en reaktionstid
på 0,008 sek.
Lördagen blev sämre med ett haveri på en vippa och en S-formad stötstång. En tur
hem till verkstan för att hämta ny stötstång, vippor och svarva en hylsa till
vippan. Haveriet berodde troligtvis på övervarv då chipset till shiftlighten
bränt sönder.
Söndagen blev tyvärr inte mycket bättre. Lördagens övervarvning gav följdfel som
spolierade vidare framfart. Två elimineringsrundor hanns i alla fall med, innan
ekipaget sa "tack för denna helgen".
Nygammalt projekt provkörs på onsdag???????
040805
Nu är
det dax för en ny tävling på Meca Raceway, inga stora förändringar är gjorda på
bilen (det är "ju" semester).
Alla
delar till nya motorn finns nu på hyllan så det är bara att börja bygga med
Mulle Meck. Vi får alla delar från Figge Färum !
040720
Tävlingen den gångna helgen i Malmö på MECA Raceway kan sammanfattas med ett
citat av Todde,
"Bilen, röken och solen".
040711
Växellådan har nu dissekerats, för att finna att vi ej kan se några fel, en
spricka i huset har Jonas Hjalmarsson svetsat (Tack) så nu får vi se vad
växellådsexperten Jocke Ljungberg har att tillägga när lådan sätts ihop.
En
ny kraftigare yoke har monterats på bakaxeln med grövre knutkors, så nu får vi
hoppas på att nya motorn blir färdig i år för nya kraftmätningar på strippen.
Nästa helg (16-18/7) är det dax att bekänna färg på Malmö banan, hoppas på bra
väder och en fin racehelg.
I
fotoalbumet kan du se lite nya bilder, under-2004.
040605
Tävlingen i Malmö är nu avklarad och det är dax att summera. På Fredagen rullade
vi ner med Transiten som blivit förlängd för att klara transporterna av Lotusen.
Inkvarteringen fixade Todde med familj, då vi fick låna deras nyinköpta husvagn
och medföljande medhjälpare, (tack för hjälpen Rasmus).
Superfäste på nya banan hjälpte till att pigga upp, då 60fots tiderna och
200meters tiderna var de bästa någonsin (utan lustgas).
Lördagen flöt på med jämna 7,05-7,15 tider, men det blev en hel del rödlyktande,
ett klånkande läte från växellådan kan vara en orsak då transbraken låser upp
med fördröjning???
På
Söndagen var det dax för eliminering, åkte ut i första rundan, så det var gonatt
för den helgen.
Hur
som helst, livet på landet går vidare så det är bara att greppa skiftnyckeln o
ta nya tag.
Malmö banan är grym så jag ser fram emot nästa tävling.
It's
not over before the fat lady sings.
040507
I
dag var det dax att uppdatera vagnboken med tillhörande chassi besiktning, det
var inga problem, så nu får vi åka ner till 7,50 sek. på 1/4 milen, innan det är dax
att släppa på gasen.
040426
Nu är
det dax för björnen att lämna idet och börja jobba inför årets säsong, nya
motorn är på "G" men vi väntar på en del delar från USA.
Balansering av strokerveven med tillhörande stakar/kolvar mm är också på
antågande.
Just
nu så är det transportbilen som måste förlängas för att klara transport av
Lotusen ner till Malmö i slutet av Maj för årets höjdpunkt, invigning av
Sveriges första och enda permanenta dragstrip.
Väl
mött i sommar, hoppas vi ej stöter på "Murphy"